Hoe werkt het?
Boodschappen bestellen
Leden van Foodcoop Amsterdam kunnen via de website hun boodschappen bestellen. Ieder lid heeft zijn/haar eigen account met gebruikersnaam en wachtwoord waarmee kan worden ingelogd in het bestelmenu onder ‘Bestellen‘. Vervolgens maken we gebruik van een soort webwinkel.
In het linkermenu kan worden gekozen bij welke leverancier je wil bestellen of binnen welke categorie je wil ‘shoppen’. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van de ‘Zoek’-balk. We hebben een groot assortiment, dus soms werkt dat een stuk sneller!
Dozen vol maken
De bovenste knop, ‘Besteld door iedereen’, is een belangrijke knop, omdat deze laat zien wat de andere leden tot dan toe hebben besteld. Op die manier kan je zien of er nog halfvolle ‘dozen’ zijn waar jij ook wel aan mee wil doen. De biologische groothandels werken namelijk vaak met minimumhoeveelheden. Bij de groothandel kan je niet één zak zonnebloempitten kopen, maar wel een doos waar drie zakken in zitten. Als coöperatie kunnen wij die dozen inkopen, maar dat betekent wel dat we met alle leden samen de dozen vol moeten maken.
Onze ‘webwinkel’ is zo ingericht dat dit heel makkelijk is. Als je een product besteld kan je altijd zien in de balk ‘Iedereen’ hoeveel zakken, blikjes of flessen er nog nodig zijn om de minimumhoeveelheid of de doos vol te maken. Je ziet bijvoorbeeld kikkererwten in pot er al zijn besteld en hoeveel er nog bij moeten om de bestelling door te laten gaan. Door gebruik te maken van de ‘Extra’-functie kan je aangeven dat je – als de minimumhoeveelheid anders niet vol komt – eventueel nog wel een aantal extra producten zou willen bestellen.
Let op!
Zodra je iets invult op de bestellijst, wordt het voor je besteld. Je hoeft je bestelling dus niet extra te bevestigen.
Betaling
Afrekenen gebeurt met PIN.
Financiën
De eenmalige bijdrage per huishouden van 35 euro vraagt de vereniging om de kosten te dekken die zij heeft gemaakt bij haar oprichting. Daarnaast wordt op de inkoopprijs van de bestelde producten een opslag van 7% procent berekend. Daarmee worden de lopende kosten gedekt zoals het transport van onze bestelde producten, de huur van de server voor onze website, bankkosten en de derving van producten (helaas worden bestellingen niet altijd correct geleverd of halen niet alle leden hun boodschappen op).